Od końca lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku zespół Instytutu Fizjologii i Patologii Słuchu zorganizował i przeprowadził szereg programów wczesnego wykrywania i leczenia zaburzeń słuchu u dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Łącznie wykonano ponad 1 milion badań przesiewowych słuchu w ramach kilkudziesięciu programów i projektów zarówno samorządowych, ogólnopolskich, jak i międzynarodowych.
Rozpoczynając konferencję prof. Skarżyński przybliżył zgromadzonym dziennikarzom 20 letnią historię przesiewowych badań słuchu, które dzięki specjalistom z Instytutu Fizjologii i Patologii Słuchu umożliwiły przebadania tak wiele polskich dzieci w wieku szkolnym.
– 20 lat temu mieliśmy przed sobą niełatwe zadanie: musieliśmy przekonać nie tylko ówczesne władze i urzędników, ale przede wszystkim własne środowisko o tym, jak niezbędna jest wczesna diagnostyka. Musieliśmy przekonać także władze szklone, aby pozwolili nam wejść na teren szkoły i rozpocząć badania. I wreszcie musieliśmy przekonać rodziców, że warto zwracać uwagę na jakość słuchu ich dzieci. Pierwsze pilotażowe badania objęły 6000 dzieci i pokazały jak wielka jest skala problemu. – mówił prof. Skarżyński.
Wyniki prowadzonych badań pokazały bowiem, że co 5 – 6 dziecko może mieć różnego rodzaju problemy związane ze słuchem. Problemy te mają istotne znaczenie dla rozwoju dziecka
i wyników nauczania. Uzyskane wyniki potwierdziły dużą skalę problemu zaburzeń słuchu wśród dzieci w wieku szkolnym. – Statystycznie, dziecko ze znacznym niedosłuchem ma trzykrotnie gorsze wyniki w nauce niż prawidłowo słyszący rówieśnicy Wczesne wykrywanie zaburzeń słuchu u dzieci ma ogromne znaczenie dla wczesnego wdrożenia programu wczesnej interwencji, którego celem jest usprawnienie procesu komunikacji. Specjaliści z Instytutu mają tego pełną świadomość i dlatego od samego początku działalności jednym z priorytetów aktywności naukowej i organizacyjnej IFPS były programy wczesnej interwencji słuchowej. Wiemy poza tym – co oznacza w praktyce wdrożenie wczesnej interwencji medycznej u dziecka z tzw. zaburzeniami obwodowymi. Leczenie chirurgiczne, zachowawcze, aparatowanie pozwala na szybsze usprawnienie drogi słuchowej zapewniającej lepszą komunikację z otoczeniem oraz oszczędność finansową dla systemu opieki zdrowotnej.
Kolejnym punktem konferencji była prezentacja wyników „Programu badań przesiewowych słuchu u dzieci ze szkół podstawowych zamieszkałych na terenach gmin wiejskich”, które przedstawił Koordynator Programu Badań Przesiewowych prof. nadzw. Krzysztof Kochanek. W sumie, dzięki współpracy z KRUS-em oraz Funduszem Składkowym Ubezpieczenia Społecznego Rolników (partnerów Programu) w latach 2008 – 2017 w uczestniczyły w nim 24 244 szkoły w 6 900 gminach wiejskich całej Polski. Przebadano 469 207 dzieci. Wyniki potwierdziły wysoki, bo pomiędzy 12,8 % – 13,5 % – odsetek dzieci z zaburzeniami słuchu.
Zastępca Prezesa KRUS Janina Pszczółkowska zwróciła zaś uwagę na fakt, jak wielu rodziców nie zdawało sobie sprawy, że ich dzieci mają problem ze słuchem.
– Inicjatywa prowadzenia tego typu programów jest bardzo cenna, pozawala bowiem wykryć u dziecka we wczesnym wieku różnego rodzaju zaburzenia słuchu. Dzięki temu wspieramy u najmłodszych rozwój komunikacji już na początku edukacji szkolnej. – dodała Prezes Pszczółkowska.
Z początkiem roku szkolnego 2017/18 Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu rozpoczął kolejne programy badań przesiewowych słuchu, które tym razem obejmą Mazowsze. Będzie to pierwszy w świecie region kraju, w którym badaniami objęta zostanie cała populacja dzieci rozpoczynających edukację szkolną. Z badań będzie mogło skorzystać ponad 81 tys. uczniów.
Podczas konferencji cele Programu przedstawiła Elżbieta Szymanik – Zastępca Dyrektora ds. EFS w Mazowieckiej Jednostce Wdrażania Programów Unijnych.
– Zasadniczym celem Programu jest objęcie badaniami całej populacji uczniów kl. I szkół podstawowych z 4 miast na prawach powiatu i 33 powiatów województwa mazowieckiego, po to, aby umożliwić tym dzieciom wczesną diagnostykę lub, jeśli zajdzie taka potrzeba – leczenie zaburzeń słuchu. Szczególny nacisk będziemy kładli zwiększenie świadomości rodziców i opiekunów, a także pracowników oświaty o konieczności i celowości wykonywania badań przesiewowych słuchu. – mówiła Elżbieta Szymanik
Rozpoczynające się w tym roku szkolnym badania odbędą się w ramach 37 projektów „Programu badań przesiewowych słuchu dla uczniów klas pierwszych szkół podstawowych z województwa mazowieckiego w roku szkolnym 2017/2018 oraz 2018/2019.”
Konferencję podsumowała red. Jadwiga Kamińska krótko przedstawiając osiągnięcia prof. Skarżyńskiego i Instytutu w dziedzinie realizowania programów przesiewowych badań słuchu, kładąc szczególny nacisk na fakt, że pomimo podpisanej Europejskiej Konkluzji tylko w Polsce badania te są realizowane na tak szeroką skalę.